Wednesday, April 04, 2007

صراع مع الذات...

اجمع اغراضي,اسافر بعيدا عن الجميع,عن الوجوه و الذكريات,و الثرثره الفارغه.
و في كوخي المنعزل,التزم الصمت,يفاجأني توحدي مع ذاتي,و تأملي الهادئ.
التوحد ينقلب غرورا,لست انا من يصمت,لست انا من يتأمل,انه هو,الذي يكون بداخلي,صامتا هادئا,قفز فسيطر علي عرشي,بعدما هدمت له جدراني.
اطفأ المصابيح,اخلد الي النوم,لعله ينام,و احرر الاخر الذي كان,و صار لا كيان,يوم ان هدمت الجدران.
اهب مفزوعا,بعد نوم متقطع,و بعد صراع مرير,بين هو و الذي كان,لم ينتصر فيه احد كالعاده.
انطلق نحو الباب,كفي غرورا,و كفي تأملا,اشرع الباب,و لا اجدهم,لم يأت احد,بندم كامل,اصفق الباب,و استمع الي اخر صوت سيصدر في الكوخ,قبل الحقبه التي سيعود فيها هو الي الحكم,و يا لها من حقبه طويله.

10 comments:

Anonymous said...

فوبيا دكتور جيكل ومستر هايد
دى اول حاجه جت على بالى وأنا بقراها

بنى آدم عايزة بجد أقرأ حاجه طويله ليك
لو عندك مانع ارسلها على اميلى
أو انشرها ببوست

تحياتى

bani-adam said...

نبيذ
شكرا للمره التالته,هو طبعا معنديش مانع,بس هو للاسف,انا لسه مكتبتش حاجه طويله,و زي ما قلت الكومنت اللي فات,انشاءالله حكتب قريب حاجه اطول من اللي متعود اكتبه.
تحياتي,و شكرا.

Anonymous said...

جميله اوي يا نور والله...اسلوبك رائع لما بتعبر عن فكار من النوع ده

wael said...

جميل جدا يانور
ساعات بحس ان الواحد ممكن يغمض عنيه بعد ما يقرالك حاجه ويتأمل بمنتهى الهدوء والصمت و ساعات بتعب بعد ما بقرالك حاجه من كتر ما بفكر انت عايز ايه بالظبط
المهم الكلام جميل وبجد انا مع نبيذ انه ياريت تكتب حاجه طويله

Anonymous said...

allah ya nooor 2oltilak mser sotak haywsal w tla2y 7ad y2dr el fan el gameel elly bt2ademo le elnas...
allah 3alek ya m3alem...mashaa allah......

LAMIA MAHMOUD said...

فكرتني ببوست كان عندي كان اسمه واحد اتنين اربعة


كلنا جوانا 2 ومش بعيد تلاقي كل شخصية من ال2 جواها 2


تناقض وصراع وتخبيط ودوشة

زحمة

bani-adam said...

ارتعاشات
ربنا يخليك,و مبروك التاجات.

وائل
و يا تري دي تعبتك بعد ما قريتها,يا رب تكون واضحه.
و حبقي اكتب انشاءالله حاجه طويله بعد اما نخلص من المطحنه اللي احنا فيها,اشوفك في ابو الريش بقي.

هاني باشا
ربنا يخليك يا باشا,برده مش حنسي جهودك العظيمه المستميته ايام ما كنت القارئ الوحيد ليا,يلا كل سنه و انت طيب.

لميا
احنا فعلا زحمه قوي,لما بيبقي الواحد عايز حاجه قوي رده بيلاقي جواه واحد تاني مش عايزها,و العكس,تناقض بقي.

كلام لوجيك said...

جميلة ومعبرة جدا
عجبنى فيك اختيارك لممصطلحاتك ومفرداتك اللغوية
عشان كده كتاباتك مميزة جدا
وهو ده اللى بيفرق بين الكتاب وبعضيهم فى لغة الضاد

تحياتى
والى الامام دائما

اسامة سامى

bani-adam said...

كلام لوجيك
اشكرك
تحياتي
و كل سنه و انت طيب

Anonymous said...

بجد يانور انت بتقول كلام باحساس عالى اوى انا فعلا مبهور من اشعارك دى
اللى ميعرفكش يفتكر ان ده كلام شاع كبير.
واصل يانوووووووور
محسن