Sunday, March 11, 2007

الموت المختبئ تحت السرير...

ظللت كثيرا منتظرا,ان يباغتني الموت المختبئ تحت السرير,اخذت اتخيل ماهيته,هل سيهاجمني بعنف,بنعومه,هل سيتسلل بحيث لا اراه,هل سأتنفسه مع الشهيق التالي,بعد ان تخيلت جميع الصور و الاشكال,التي يمكن ان يحصد بها,الموت المختبئ تحت السرير,روحي,بدأت بمحاوله تمضيه وقتي في انتظاره بلعب الكلمات المتقاطعه,كنت قد اشتريت مجلدا كاملا يحوي الالاف من مربعات الكلمات المتقاطعه,استعدادا لهذا اليوم,و ها قد حان وقت استعماله.

ملل,ملل,ملل,ملأت جميع المربعات البيضاء بحروف كثيره,ثم محوت ما كتبته و اعدته ثانيه,و ما زلت انتظر,ألم يمل ذلك الموت المختبئ تحت السرير,من طول الانتظار,الا يوجد اخرون يجب ان يزورهم و يحصد ارواحهم,لابد اذا من انني,اخر الاحياء علي ظهر الارض.
اخذت ادعو الله ان يخرج من مخبأه ليريحني,وقفت علي السرير لادعو,انزلقت قدمي,سقطت علي الارض,انا الان في مواجهه الموت وجها لوجه,اغمضت عيني,حبست انفاسي,و انتظرت ضربته الموجعه............

ارفع الملاءه عن جانب السرير,لاستدعيه من مخبأه بالاسفل,و,عقدت المفاجأه لساني,الموت المختبئ تحت السرير ليس تحت السرير,اتحرك بجسدي اسفله,ابحث جيدا,انقب في الزوايا,لا يوجد احد!!!,استغرب قليلا, اعاود الجلوس علي سريري,و امحو كلماتي المتقاطعه,لربما يأتي و يختبئ,فانتظره من جديد.

6 comments:

Anonymous said...

Gameeeeeela awyy ya nooor..mashaa allah wlahy....begad gamela we feha fekra 7elwa awyyy...elhages el dakhely gwa el wa7ed bykhleh yekhaf men 7gat 2oryeba menoh msh shyfha....yepp gamela awyyy begad...bs mat3'ebsh3 alena kteer

Anonymous said...

انا قرأت كل التدوينات بتعتك بجد فيها حجات حلوة أوي..ماشاء الله انت حقيقي موهوب...
على فكره اللينك اللي حاططه ده مش مدونتي بس بجد مدونه جميله :)...

Anonymous said...

هاى نور ايه ياعم الجمال ده انا مكنتش اعرف انك شاعر كبير كده
ياللا بالتوفيق يانور

Anonymous said...

عارف يا نور بجد الموضوع اكبر من سنك كتير بس الابداع هو انك توصف موضوع بصدق منغير ما تعيشه
الله عليك

bani-adam said...

هاني
و الله بحاول مغيبش,بس انت عارف بقي الالهام بتاع الكتاب,فين و فين علي ما ييجي, p:,و فعلا زي ما بتقول,ساعات اي فكره تسيطر علي البني ادم بتشل حياته,و بيفضل كتير مستني تحصل و بيفوته كتير.

احمد
ربنا يخليك برغم اني معرفكش,و مسيرك انشاءالله تعمل بلوج و اقراه.

محسن
اي خدمه يا باشا,ده بعض مما عندكم.

وائل
الموضوع مش اكبر من سني و لا حاجة يا باشا,هو الشعور ده ممكن ييجي في اي سن,الشباب شباب القلب,بس متشكرين يا باشا علي موضوع الصدق ده,كل سنه و انت طيب.

Anonymous said...

bgad 7elwa gedan ,e7sas 3ali awi.