Friday, April 27, 2007

المكان.وسط الميدان...

المكان
وسط الميدان
و الهوا بيلطش يمين و شمال
علي وشي
و احنيله الجبين
يديني بالشلوت
اقع
محطش منطق

خليك كده مرمي
خليك كده غضبان
و كاتم بالسكات غضبك
خليك كده مهزوم
و قطعان ناس معديه
تبل عينيها شفقتها
تخبي ايديها في جيوبها
و لا تفكر
تمد ايديها و تساعدك
تقوم من تاني
علشان
عمر اللي كان محني
شده اللي قايم فوق
عمر اللي كان تايه
ضايفه اللي ليه عنوان

Monday, April 16, 2007

صلوات ليليه...

و لون
و طعم
وريحه
و حلم
وصمت
و سكون
و كلام
و عشق
و روح
و شجن
و الام
و صدي
و صوت
و سكوت
و نور
و ضلام
و برد
و تلج
و دفا
ومطر
و صقيع
و ايد ممدوده بتصلي
و دعوه من لسان مبلول
و سكر من غير خمر
و طاعه من غير امر
جدول و جاري من علاه
و سماه
و تهويدته و مناه
لاجل ما ينام في سكوت
يحرم الليل من بكاه
يغسل النفس بغناه
يصبح الصبح الشفيف
ينتفض و غصب عنه
يندلق جواه
تشرب الارض العتيقه
خمره و زفيره و دماه

تفضل الريحه عليه
قول ميتين مليون سنه
يفضل الاحمر ماليه
قول ميتين مليون سنه
تفضل الخمره و لا تسكر
قول ميتين مليون سنه
و لون
و طعم
و ريحه
و رماد و دخان

Thursday, April 12, 2007

تصبح علي قرفه...

تصبح علي قرفه,الشاي طعمه بقي مقرف,و القرفه طعمها مش مقرف,يبقي اسم علي غير مسمي,اكيد اللي سماها كده فعلا مبيفهمش.
تصبح علي قرفه,زمان مكنتش بحب اشرب القرفه,يمكن عشان كانت بتسهر,دلوقت غيرت رأيي,بقيت بحب جدا القرفه,يمكن عشان فيها منك,محتاجه وقت علي بال ما احبها,لكن عشقتها بعد كده.
تصبح علي قرفه,و اغنيه طعمه لفيروز,عودك رنان,و ريحه الزنجبيل مع القرفه بترن في دماغك,و كبايه القرفه مش بتخلص,طعمها لسه علي لسانك,زي اغنيه فيروز.
اصبح انا علي قرفه,بعينين واسعه مفتحه,و محيط من الصحاب بيخبط علي قلبي,الصحاب زي سكر القرفه,القرفه ممكن تتشرب من غيرهم,بس عمرها ما حتكون طعمه الا بيهم.
تصبح علي قرفه,و حته كيك بالشوكولاته,و مربه ورد,و الشمس معديه من الشباك علي كرسي الصالون,و اغنيه لعبد الوهاب من الراديو معديه من الشباك للشمس,و يوم اجازه مريح مع كتاب,و تكتبلي مخصوص تقولي,تصبح علي قرفه.

Tuesday, April 10, 2007

دوره حياه...

و فوق كبايه القرفه السخنه,بخار خفيف كان بيطلع,بيختفي,حبات قرفه بتحاول تطفو و بتتشد لتحت,لتحت,مع تيارات الحمل,و اول ما توصل للقاع,تطلع فوق,فوق,لحد ما توصل السطح تاني.
بخار خفيف لسه بيطلع,ريحه القرفه بتملا مكعب من الهوا حوالين الكبايه,و المكعب بيكبر,لكن الريحه بتختفي,بيخففها الهوا اللي ملوش ريحه,و المكعب لسه بيكبر,و البخار لسه بيطلع.
قعر الكبايه عليه رواسب القرفه التقيله,و السكر اللي معرفش يدوب,لا بالميه السخنه و لا بحركه المعلقه,قعر الكبايه بعيد جدا عن البخار,و المكعب,بس تيار الحمل بيلحس منه لحسه كل شويه,و بيبعت منه حبات قرفه للسطح,و الحبات بتحاول تطفو,و تتشد لتحت,تحت.
بخار خفيف لسه بيطلع,و بق واسع لواحد مزاجه مش رايق,بيقرب من حافه الكبايه,و بيشفط شفطه,حبات القرفه بتنقلب في مكان مجهول,بعيد جدا عن قعر الكبايه و تيار الحمل.
مزاج مش رايق بدأ يروق,و عينين لسه شويه زهقانه,بتتفتح علي حقيقه جديده,كبايه القرفه مش قد كده,فعلا مش قد كده,ايدين بتمسك الكبايه و تدلق نصها اللي لسه مليان في الحوض,نفس الايدين بتجهز كبايه كاباتشينو بباقي الميه السخنه اللي في البراد.
حبات قرفه كتير,و حبات كانت محبوسه في قعر الكبايه,اتحررت,و جريت في تيار جديد,بس مش تيار حمل,تيار في اتجاه واحد,و وراها بعشر دقايق,جريت حبات قهوه كتير.

Wednesday, April 04, 2007

صراع مع الذات...

اجمع اغراضي,اسافر بعيدا عن الجميع,عن الوجوه و الذكريات,و الثرثره الفارغه.
و في كوخي المنعزل,التزم الصمت,يفاجأني توحدي مع ذاتي,و تأملي الهادئ.
التوحد ينقلب غرورا,لست انا من يصمت,لست انا من يتأمل,انه هو,الذي يكون بداخلي,صامتا هادئا,قفز فسيطر علي عرشي,بعدما هدمت له جدراني.
اطفأ المصابيح,اخلد الي النوم,لعله ينام,و احرر الاخر الذي كان,و صار لا كيان,يوم ان هدمت الجدران.
اهب مفزوعا,بعد نوم متقطع,و بعد صراع مرير,بين هو و الذي كان,لم ينتصر فيه احد كالعاده.
انطلق نحو الباب,كفي غرورا,و كفي تأملا,اشرع الباب,و لا اجدهم,لم يأت احد,بندم كامل,اصفق الباب,و استمع الي اخر صوت سيصدر في الكوخ,قبل الحقبه التي سيعود فيها هو الي الحكم,و يا لها من حقبه طويله.

Monday, April 02, 2007

هلاوس...

قذر كعادته,كان الجورب الملقي علي السجاده بغرفتي.
فارغه كالعاده,كانت زجاجه الماء المجاوره لسريري.
مغطي بالتراب الكثيف,كان المصباح الفلورسنت فوق مكتبي.
اغمض عيني قليلا,و احتضن نفسي,اتخيلني احتضن الجميع,اتخيلني احتضر فوق سريري,امرر في ذهني,اراديا,شريط للمواقف السيئه التي مرت بس الاسبوع الماضي,اعجبتني لعبه الاحتضار,امرر شريطا اطول لاحداث العام الماضي,يمضي الشريط بسرعه,اضحك في جذل لنفسي,اعجبتني اللعبه اكثر,اتخيلني منتظرا في صمت,ملك الموت ليقبض روحي,و امرر شريطا اطول بكثيييييييير لاحداث حياتي..........

..........,اقرر ان اقوم,يكفي لهنا اللعب,انفض رأسي من الذكريات,لا شئ يتحرك,لا شئ يتغير,الاحداث تمر كما هي,و انا مشلول مغمض العينين,اصرخ في صمت,و لا اسمع لصوتي صوتا,الوح في يأس و لا اراني,لا مفر,لا مفر,اللعبه قد صارت واقعا,و صرت انا اللعبه,اتخيلني اخذ نفسا عميقا,استعد لدوره اخري من اللعبه,الشريط طويل,و القفز علي درجاته يحتاج لتدريب,اعجبتني اللعبه كثيرا .................